vrijdag 17 juni 2011

Blij !

Gisteren zijn Martine en ik naar Synergie Wellnesspoint geweest, het trainingscentrum van Sonja Kimpen in Wommelgem.
Hilde, één van onze tochtgenoten, heeft vroeger aan Sonja lesgegeven, en heeft als sponsoring voor onze groep bekomen dat we er een gratis fitnesstest mogen gaan doen, daaropvolgend een persoonlijk trainingsschema krijgen, plus van nu tot eind september gratis in Wommelgem mogen gaan trainen.
Dat laatste is helaas omwille van de afstand niet voor iedereen haalbaar. Voor mezelf zou het 150 km heen en terug zijn, dat is uiteraard niet doenbaar 2 à 3 keer per week, ik zou veel meer uren in de auto zitten dan de tijd die ik ginder kan trainen.
Enkelen van onze groep hebben het geluk dichterbij te wonen en gaan dankbaar van dit aanbod gebruik maken.

Iets na 14 u kwamen we toe en werden verwelkomd door Karel, die ons de rest van de namiddag zou begeleiden.
Hij stelde ons eerst een heleboel vragen m.b.t. onze gezondheid, lichamelijke problemen, wat je momenteel aan beweging doet en of je vroeger sport gedaan hebt.
Dat werd allemaal op een voor elk van ons persoonlijke sleutel op pc ingevoerd.
Daarna werden we gemeten, gewogen, vet- en vochtpercentage gemeten, bloeddruk genomen en tot slot werd er een lenigheidstest uitgevoerd.
Dat laatste was natuurlijk een ramp voor zo’n stijve hark als ik hahaha. Maar Karel troostte mij direct door te zeggen dat er mensen zijn die het nog veel slechter doen.
Alle hier verzamelde gegevens werden eveneens op de sleutel ingevoerd, waarna je een op jouw maat aangepaste test op een fiets mocht doen.
Het was geen maximale inspanningstest, we moesten slechts 10 minuten fietsen waarbij de belasting afwisselend verhoogd en dan weer verlaagd werd. Daarna kon er berekend worden wat je maximale zuurstofopnamecapaciteit was en werden de resultaten van de inspanningstest besproken.

Leuk om te horen was dat mijn gewicht (alles wordt vergeleken met leeftijdsgenoten) normaal was hahaha. Ik woog zelfs 1,5 kg minder dan ik dacht, heeft dat vele wandelen toch al iets opgeleverd!
Mijn vetpercentage daarentegen is net op het randje tussen goed en teveel. Dat wist ik al, maar ik kan nog steeds het snoepen niet laten, nobody's perfect hé. Maar van nu tot september zal ik alleszins nog meer moeten bewegen dan ik tot nu toe al deed, dus hopelijk zal dat ook wat helpen.

Wat echter het leukst van allemaal was (en wat ik absoluut niet verwacht had), was dat uit de test bleek, en dat staat ook zo op papier, ik citeer: “Uw testresultaat kan gekenmerkt worden als uitmuntend.” Glunder glunder! ;o)))
Blijkt dat leeftijdsgenoten een testresultaat halen tussen 23 en 40, met een gemiddelde van 34,2 , en ik haalde blijkbaar 36! Kan het zelf nog steeds niet geloven, dit is dus wat ze bedoelen met van kanker naar kracht, je kan (door veel te trainen) toch veel meer dan je aanvankelijk dacht!

Maar: het was natuurlijk ook niet allemaal rozengeur en maneschijn, dat zou te mooi zijn hé. Uit de test bleek ook dat ik nog heel grondig aan mijn beenspieren moet werken. Want 4 dagen aan een stuk bergop en bergaf wandelen zou ik op dit moment zeker nog niet kunnen.

Na de bespreking van de test kregen we van Karel dan ook nog een persoonlijk trainingsschema mee, deels oefeningen die je thuis kan doen, deels voor in een fitnesscentrum.
We mochten deze oefeningen ginder ook uitvoeren, of bij sommige toestellen deed Karel ze voor, zodat we toch een idee hebben wat de oefeningen juist inhouden.
Karel gaf ook nog goede tips om mijn zwemprestaties te verbeteren en om het wandelen op te voeren.
Ik ga nu toch eens informeren naar de prijzen bij een aantal fitnesscentra in de buurt, want zeker de oefening op de loopband met helling en de oefening waarbij je een gewicht moet heffen met je benen, zouden voor mij interessant zijn.

Tot slot kan ik enkel nog zeggen dat we bij Synergie als prinsessen ontvangen zijn.
Het is ongelooflijk hoeveel tijd en geduld Karel in ons gestoken heeft. We mochten ook de ganse tijd zoveel vragen stellen als we wilden.
Toen we naar huis gingen, kwamen we ook Sonja zelf tegen, die zo vriendelijk was met ons op de foto te willen.


Bedankt, Sonja, voor de mogelijkheden die je onze groep biedt!
Bedankt, Karel, voor de schitterende ontvangst en begeleiding!

1 opmerking:

  1. Wauw, bedankt van je superleuke verslagje over je afspraak bij Synergie, op je blog!
    Het doet altijd deugd om zulke positieve verhalen te lezen over ons centrum en collega’s!
    Ik nodig jou en je vrienden graag uit om een kijkje te komen nemen op onze website www.synergie.be, en op de nieuwste site van Sonja www.sonjakimpen.com.
    Ook nodig ik jou en je vrienden graag uit om aanwezig te zijn op onze Open Bedrijvendag. Deze is op 2 oktober. Je kan hier gratis presentaties volgen, work-outs doen, allerlei gezonde dingen proeven… Schrijf de datum zeker in je agenda!

    BeantwoordenVerwijderen